Publicerad: 13.11.2022
Att driva en e-handel kommer med många fördelar. Det är en rolig verksamhet som, med rätt verktyg, kan gå hur långt som helst. Beroende på vilka produkter eller tjänster man erbjuder kan man dessutom expandera globalt och komma riktigt långt i sin karriär. Men för att ta sig dit, eller för att ta sig någonstans överhuvudtaget, behöver man ha ett starkt varumärke.
Ett starkt varumärke idag är mycket mer än bara en bra produkt eller tjänst. Det handlar om marknadsföring, SEO, en bra hemsida och ett engagemang såklart. Många av dessa saker kan man få hjälp med, bland annat att bygga upp en snygg och funktionell hemsida, samt att optimera den. Men för att ta sig långt inom branschen behöver man såklart också vara en drivkraft själv också. Det finns inget hemligt recept eller dolt knep att ta till för att komma långt – men det finns hjälpmedel som kan stärka ditt varumärke och börja driva kunder och trafik till din e-handel.
Att starta webbutik är både spännande och roligt. Det är ett projekt som man själv har kontroll över, där man på egen hand kan utveckla sin verksamhet. Men det krävs oftast mer än bara en person för att skapa en stark e-handel. Ofta behöver man ett helt team för att driva en framgångsrik e-handel som går väldigt bra – men en person kan såklart starta e-handel på egen hand och börja bygga upp den själv.
Att starta webbutik är både spännande och roligt. Det är ett projekt som man själv har kontroll över, där man på egen hand kan utveckla sin verksamhet. Men det krävs oftast mer än bara en person för att skapa en stark e-handel. Ofta behöver man ett helt team för att driva en framgångsrik e-handel som går väldigt bra – men en person kan såklart starta e-handel på egen hand och börja bygga upp den själv.
Själva konceptet, alltså produkten eller tjänsten som ska säljas, behöver givetvis vara unik. Det behöver inte vara något som ingen tidigare har gjort, men det behöver finnas en USP – unique selling point – som gör att varumärket står ut i mängden. Det kan vara vad som helst, allt från egendesignade produkter, till prenumerationstjänster. Det viktigaste är att det du säljer har någonting som står ut i mängden och som gör ditt varumärke unikt.
Alla typer av försäljning kräver marknadsföring. Det finns många olika strategier att utgå från när man marknadsför sig själv och sina produkter, bland annat betald marknadsföring via annonser, eller organisk marknadsföring via sökmotoroptimering. Det kan vara svårt att veta vilka vägar man ska ta på egen hand, och att ta hjälp av en konsult eller en webbyrå som specialiserar sig på annonsering kan vara ett klokt val.
Återigen, det krävs ofta mer än en person för att verkligen skapa ett starkt varumärke. Men med hjälp av webbyråer, som oss på Robotcode, kan man komma långt utan att ha anställda under sig.
Vi nämnde SEO tidigare och det kan vara bra att känna till vikten av SEO och SEM idag. Att veta vad man ska publicera, vilka sökord som dina kunder söker på och hur man använder sig av sökord för att marknadsföra sig själv är väsentligt i dagens marknadsföringssamhälle. Det finns inte samma möjligheter att använda sig av tredjepartskakor, som fram tills nu har varit en av de främsta strategierna för marknadsföring. Detta på grund av dataskyddslagar och GDPR. Att istället vara medveten om alternativa strategier kan ta dig långt – speciellt om du ligger i framkant med dina kunskaper.
Men att driva en e-handel, och samtidigt lära sig hur SEO och SEM kan vara tufft. Precis som med annonseringen kan det vara klokt att ta in en webbyrå för lite hjälp på traven. Vi på Robotcode, som är proffs på SEO, kan hjälpa dig att öka din tillväxt och synas på Google medan du fokuserar på att sköta det praktiska med din verksamhet.
Det finns verkligen bara fördelar med att vända sig till en webbyrå för såväl annonsering, som marknadsföring och webbutveckling. Med en extern partner som oss kan du dessutom få hjälp att skapa en app, optimera din hemsida med de bästa funktionerna, skapa ett starkare varumärke och till och med öka din försäljning. Att hjälpa kunder driva framgångsrika e-handels är något som vi på Robotcode gör dagligen. Det är vår passion, och vårt expertområde. Vi kan dessutom webbutveckling, apputveckling, design och mycket mer. Och bäst av allt? Våra konsulter finns även utomlands, vilket gör att vi kan hjälpa kunder att expandera globalt om de så vill. Vi hoppas att det här inlägget har gett dig lite mer information om vad som krävs för att komma igång med din e-handel och skapa ett starkt varumärke. Om du är intresserad av att inleda ett partnerskap, eller om du bara vill veta mer om oss, är du alltid välkommen att kontakta oss.