Publicerad: 23.01.2023
För dig som har läst vår blogg tidigare har du säkerligen redan hört en del om SEO, och hur viktigt det är för företag att besitta kunskap inom området. Men något som vi inte talat lika mycket om här på bloggen är SEM och SEA. I det här inlägget ska vi bena ut begreppen och förklara skillnaden mellan dem, och såklart berätta hur du kan gå tillväga för att lära dig mer om ämnet. Vi tar dessutom upp en bra lösning för dig som inte riktigt har tid att sätta dig in i nya kompetensområden – läs vidare för att ta del av tipsen!
SEO – eller sökmotoroptimering – innebär kortfattat att optimera en hemsida eller innehåll på exempelvis sociala medier efter sökord, för att ranka högre på Google eller andra sökmotorer. Med hjälp av sökord kan man synas på Google, och bli kundens självklara val. När en kund söker på en fras eller ett ord på Google för att hitta en produkt eller tjänst, väljer denne i princip alltid något av de tre första alternativen som dyker upp. Dessa tre är i princip alltid de som också har de mest sökmotoroptimerade hemsidorna, med rätt innehåll och rätt sökord för sin bransch. Det är dessutom de som blir ledande för din bransch, på grund av att de syns mest helt enkelt.
Det finns såklart fler saker som ingår i SEO är att bara veta vilka sökord man ska använda. Du behöver veta vilka sökord som är populärast i din bransch, hur stor volym varje sökord har och hur mycket konkurrens du har för att ranka på just det sökordet. Du behöver dessutom veta hur du implementerar sökordet i ditt innehåll på ett så bra sätt som möjligt för att synas.
SEM – eller sökmotormarknadsföring – innebär att marknadsföra sig själv med hjälp av sökmotorer. Det kan både handla om att använda SEO för att synas mer och skapa en organisk tillväxt, eller att betala för annonser som gör att du syns på Google
SEM är egentligen ett samlingsnamn för både SEO och SEA, alltså sökmotorannonsering. Det innebär att använda sökord i dina annonser för att kombinera en organisk, och en betald tillväxt. Alla dessa områden och benämningar handlar i grund och botten om samma sak – att använda sökord för att öka den digitala närvaron. Det finns alltså inte en enorm skillnad mellan de tre begreppen, förutom att man skiljer på betalda och obetalda metoder att marknadsföra sig på.
SEO- Sökmotoroptimering tar också tid att nå resultat och hållbarhet, till skillnad från SEM- Sökmotorannonsering (betala per klick) som ger omedelbara resultat och varar bara så länge annonserna betalas.
SEM – eller sökmotormarknadsföring – innebär att marknadsföra sig själv med hjälp av sökmotorer. Det kan både handla om att använda SEO för att synas mer och skapa en organisk tillväxt, eller att betala för annonser som gör att du syns på Google
Att bli riktigt duktig på SEM, SEO & SEA kräver att du verkligen sätter dig in i ämnet och lär dig hur det fungerar. Det finns mängder av böcker som förklarar tillvägagångssättet i detalj, och det är helt enkelt för mycket att täcka i ett blogginlägg. Men i grund och botten behöver du förstå sökord, förstå verktygen som används för att hitta sökord och dessutom förstå rapporteringen som dessa verktyg ger dig.
Förutom att förstå detta behöver du också lära dig hur man skapar innehåll som är sökmotoroptimerat. Det är inte raketforskning, men det krävs att du är insatt i saker som optimal längd på text, optimal användning av sökord och hur många sökord som ska användas i texten och var de ska inkluderas. Det är, med andra ord, en hel del att lära sig och det kommer ständigt nya verktyg och nya metoder för hur man bäst tillämpar SEO. Men det kan vara klokt att hålla dig uppdaterad och försöka lära dig en del av det i varje fall, så att du med tiden kan börja producera innehåll och annonser som gynnar din verksamhet.
För dig som kanske inte riktigt har tid att börja plöja böcker om SEO finns det såklart andra sätt att synas på nätet. Det bästa sättet att sökmotoroptimera din hemsida och ditt innehåll är genom att ta in en webbyrå som kan hjälpa dig. Robotcode är en webbyrå med expertis inom SEO och vi kan redan allt som man behöver kunna inom SEO. Det gör oss till ett bra val för dig som letar efter en webbyrå Göteborg som kan ta din verksamhet till nästa nivå.
Förutom att jobba med SEO, har vi också kompetens inom en hel del andra områden. Vi jobbar med apputveckling, webbutveckling, IT, design och e-handel. Vi är med andra ord en heltäckande webbyrå i Göteborg som dagligen hjälper kunder att nå de resultat de vill nå och optimera deras digitala närvaro.
Om du driver en verksamhet och vill ha hjälp med SEO, eller något av våra andra kompetensområden, är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi kan boka in ett möte tillsammans där vi berättar mer om oss och hur vi jobbar – och såklart vad vi kan hjälpa just dig med. Kontakta oss redan idag om du är intresserad av att höra mer!